Bezár

Hírek

atado

Az Év Fiatal Oktatója Elismerő Oklevelet kapott Dr. Molnár Erzsébet

Az Év Fiatal Oktatója Elismerő Oklevelet kapott Dr. Molnár Erzsébet

2024. szeptember 18.
4 perc

Az SZTE ÁJTK Bűnügyi Tudományok Intézetének adjunktusa, Dr. Molnár Erzsébet a Szegedi Tudományegyetem tanévnyitó ünnepségén vehette át az Év Fiatal Oktatója díjat.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés


Az elismerést olyan a Szegedi Tudományegyetemmel munkaviszonyban álló, 40. életévét be nem töltött oktató kaphatja, aki több éven át kiemelkedő eredménnyel oktatta és nevelte az Egyetem hallgatóit, és erkölcsi, emberi magatartása példaként állítható az ifjúság elé.

erzsi

Milyen érzések töltötték el, amikor megtudta, hogy Önt választották meg az Év Fiatal Oktatója díjra?

Nagyon megható és megtisztelő számomra, hogy az Év Fiatal Oktatója díjra találtak érdemesnek. Hálás vagyok érte a kollégáimnak, valamint a hallgatóimnak! Az oktatás, a hallgatókkal való közös munka, a tehetséggondozás a hivatásom, a katedrán úgy érzem, hogy igazán a helyemen vagyok. Élvezem, amit csinálok, és örömet okoz az, ha látom, hogy át tudok adni valamit a hallgatóimnak.

Mióta részese a Szegedi Tudományegyetem vérkeringésének? Milyen utat járt be tanulmányai megkezdésétől az oktatásig?

2009-ben kezdtem tanulmányaimat joghallgatóként az Állam- és Jogtudományi Karon, majd diplomaszerzést követően, 2014 szeptemberében jelentkeztem a kar Doktori Iskolájába. 2016-ban kezdtem el tanítani, először a jogi felsőfokú szakképzésen, majd a jogász szakon is. Jelenleg a jogi felsőoktatási szakképzésen büntető anyagi jogi alapismereteket tanítok, a jogász szakon pedig büntetőjog általános és különös rész gyakorlatokat, valamint előadásokat, továbbá a bűnügyi szakmodulban tanulók számára büntetőjogi dogmatikát és kriminológiát. Emellett büntetőjogi compliance témában fakultatív kurzust tartok, valamint ellátom a jogi felsőoktatási szakképzés szakfelelősi feladatait, illetve kari minőségbiztosítási referensként tevékenykedem.

Miért döntött az oktatás mellett?

Szeretek emberekkel foglalkozni, vonzanak a segítő professziók, foglalkoztat a pszichológia is. Mindig is vonzott az oktatás, családi ösztönzésre azonban nem tanári pályára mentem, hanem jogász szakra. Tanulmányaim során voltak olyan karizmatikus oktatóim, akik személyisége, felkészültsége, katedrán való megjelenése olyan mértékben lenyűgözött, hogy már nagyon korán éreztem azt, hogy bent szeretnék maradni az egyetemen, oktatni szeretnék. Úgy érzem, hogy a lehető legjobb helyre irányított az élet, hiszen jogászként lehetek oktató, ahol ambíciózus fiatal felnőttekkel foglalkozhatok.

Melyek voltak azok az eddig elért eredményei, munkái, amelyek a díj megszerzését eredményezték?

A díj elsősorban az oktatói, tehetséggondozói tevékenységre fókuszál. 2018 óta lehetek önállóan témavezetője évfolyamdolgozatnak, szakdolgozatnak, valamint OTDK dolgozatnak. Az elmúlt hat évben 56 évfolyamdolgozó, valamint 34 szakdolgozó választott témavezetőjének. A legbüszkébb arra vagyok, hogy az elmúlt őt évben összesen tíz, általam témavezetett hallgató indult OTDK-n, amelyből hat hallgató helyezést ért el, illetve díjazásban részesült.

Milyen mentalitással végzi a munkáját? Milyen értékeket szeretne átadni a hallgatóknak?

Szigorúnak tartom magam, de emellett következetesnek és igazságosnak is. Szeretném, ha a hallgatók egyetemi éveik során már éreznék, hogy tanulmányaik végeztével mihez kapnak jogosítvány. A diploma feljogosít arra, hogy emberi sorsokról hozzanak döntéseket, és ez óriási dolog. A helyes döntések meghozatalának garanciája a normatív szabályok pontos ismerete és helyes értelmének feltárása, emellett pedig a szilárd alapokon nyugvó kritikai attitűd elsajátítása. Ahogyan egy orvos sem teheti meg, hogy nem tanulja meg pontosan valamely szerv anatómiáját, úgy a jogász sem engedheti meg magának azt, hogy kihagyja pl. a jogellenességet kizáró okokat büntetőjogi tanulmányai során. Életek, emberi sorosok múlnak majd azon a tudáson, amit most megszereznek, és ez az idő, ez a lehetőség sosem jön vissza. Ezt a szemléletet, a dogmatika, az elméleti tudás fontosságának érzését, valamint a kritikai attitűdöt és az önálló gondolkodásra motiválást igyekszem átadni oktatói tevékenységem során, a tudás mellett.

Mi az, ami motiválja az oktatókat, mi motiválja Önt az oktatásban?
Mi az a fűszer, amitől egy oktató ugyanolyan lelkesedéssel végzi a munkáját huzamosabb időn keresztül?

A tudásátadás és a hallgatókkal való kapcsolódás motivál. Feltölt és örömmel tölt el, ha egy hallgatónak adni tudok, ha úgy megy haza, hogy valamivel aznap több lett. És ez nem kizárólag a sikeres vizsgában, a jó jegyekben jelenik meg. Örömet okoz, ha egy hallgató a korrektúrázott beadandója után a következőt már úgy készíti el, hogy látom, megfogadta a javaslataimat, fejlődik, szorgalmas. Ami kifejezetten motivál, az oktatói tevékenység során azon tehetséges hallgatók megtalálása, akik motiváltak mélyebb ismereket megszerzésére, önálló kutatás, tudományos munka végzésére. A tehetséggondozás során elmélyül az oktató-hallgató kapcsolat, én is nagyon sokat tanulok a hallgatóimtól, emellett csodás élmény látni a sikereiket.

Mit gondol, fontos-e az, hogy díjakkal is elismerjék az oktatók munkáját?

Hogy fontos-e, azt nem tudom, de az biztos, hogy nagyon jól esik, ösztönöz, és megerősít abban, hogy amiben jól érzem magamat, amit csinálok, azt mások is értékelik. Nagyon köszönöm!

Köszönjük az interjút, további sikeres oktatói éveket kívánunk!


Interjú: Takács Adrienn

Fotó: Sahin-Tóth István

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek